Kas gi nėra patekęs į tą situaciją – ruošiesi maloniai pasivažinėti Kauno dviračių takais, o grandinė jau taip nusidėvėjusi, kad skamba kaip senas traktorius? Arba dar blogiau – ji tiesiog nutrūksta kažkur prie Santakos, ir tu stovi kaip paminklas, nežinodamas ką daryti. Gera žinia ta, kad grandinės keitimas nėra jokia raketų mokslo šaka. Tai gali padaryti kiekvienas, turintis bent minimalų norą susipažinti su savo dviejų ratų draugu.
Kodėl verta išmokti tai daryti pačiam
Pirmiausia, sutaupysite pinigų. Kauno dviračių servisai nėra pigūs – paprastas grandinės keitimas gali kainuoti nuo 10 iki 20 eurų, priklausomai nuo vietos ir sezono. O jei dar reikia naują grandinę įsigyti pas juos, kaina gali išaugti dvigubai. Antra, tai suteikia nepriklausomybę. Įsivaizduokite – sekmadienio vakaras, visos parduotuvės uždarytos, o jūs galite per pusvalandį viską sutvarkyti ir rytoj ramiai važiuoti į darbą.
Be to, suprasdami savo dviratį geriau, galėsite anksčiau pastebėti kitas problemas. Grandinė – tai tik pradžia. Kai kartą išmokstate ją keisti, pradėsite atkreipti dėmesį į pavaras, stabdžius, padangų būklę. Jūsų dviratis taps ne tiesiog transporto priemone, o tikru draugu, kurį pažįstate nuo A iki Z.
Kokie įrankiai tikrai reikalingi
Nebūtina turėti profesionalią dirbtuvę, bet keletas dalykų tikrai pravers. Svarbiausia – grandinės išėmėjas (chain breaker). Tai nedidelis įrankėlis, kainuojantis apie 5-15 eurų, kurį galite įsigyti bet kurioje Kauno sporto prekių parduotuvėje – „Decathlon” Savanorių prospekte ar „Sporto Pasaulyje” Akropolyje tikrai rasite. Kai kurios modernios grandinės turi specialius užraktus, kuriems šis įrankis net nereikalingas, bet geriau jį turėti.
Taip pat pravers švarūs skudurai arba popieriniai rankšluosčiai, nes grandinė bus tepaluota ir purvina. Jei norite darbą atlikti tvarkingai, įsigykite latekso ar nitrilinių pirštinių – rankos liks švaresnės. Dar vienas naudingas daiktas – sena dantų šepetėlis ar specialus šepetys grandinei valyti. Ir žinoma, nauja grandinė. Čia svarbu žinoti, kiek pavarų turi jūsų dviratis – 6, 7, 8, 9, 10 ar daugiau. Grandinės skiriasi pagal plotį, todėl netinkama grandinė tiesiog neveiks.
Jei turite garažą ar rūsį, puiku būtų turėti dviračio stovą arba galimybę dviratį apversti ir pastatyti ant vairo ir balno. Taip dirbti daug patogiau nei laikant dviratį vienoje rankoje ir bandant kažką daryti kita.
Kaip suprasti, kad grandinė tikrai reikia keisti
Daugelis Kauno dviratininkų per ilgai laukia ir keičia grandinę tik tada, kai ji jau visiškai „mirusi”. Tai klaida, nes nusidėvėjusi grandinė gadina pavaras – tuos dantyčius priekyje ir gale. O pavara kainuoja gerokai brangiau nei grandinė.
Paprasčiausias būdas patikrinti – pabandyti patraukti grandinę nuo priekinės pavaros. Jei ji atsikelia daugiau nei per pusę danties aukščio, vadinasi, ištįso ir laikas keisti. Kitas požymis – grandinė pradeda „šokti” ant pavarų, ypač kai stipriai spaudžiate pedalus įkalnėje. Tai ypač pavojinga, nes galite netikėtai netekti pusiausvyros.
Profesionalai naudoja specialų grandinės nusidėvėjimo matuoklį, bet paprastam dviratininkui užtenka ir akies. Jei važinėjate reguliariai – pavyzdžiui, kasdien į darbą ir atgal per Kauną – grandinę reikėtų keisti maždaug kas 2000-3000 kilometrų. Tai gali būti vieną kartą per sezoną arba kas du sezonus, priklausomai nuo intensyvumo.
Pasiruošimas darbui ir senosios grandinės nuėmimas
Geriausia dirbti lauke ar gerai vėdinamoje patalpoje, nes senoje grandinėje bus daug purvo ir tepalų. Jei oras geras, rekomenduoju kažkur kieme ar balkone – vėliau lengviau išvalyti. Pirmiausia nuveskite grandinę ant mažiausios galinės pavaros ir mažiausios priekinės – taip ji bus labiausiai atpalaiduota ir lengviau dirbti.
Dabar paimkite grandinės išėmėją. Pamatysite, kad grandinė sudaryta iš daugybės narių, sujungtų kaiščiais. Jūsų tikslas – išspausti vieną kaiščiuką. Pasirinkite bet kurį narį (išskyrus tuos, kuriuose gali būti specialus užraktas – jie atrodo kitaip). Uždėkite grandinės išėmėją ant pasirinkto nario taip, kad spaustuko smaigalys būtų tiksliai priešais kaiščiuką.
Pradėkite sukti rankenėlę lėtai ir tolygiai. Jausite pasipriešinimą – tai normalu. Kaiščiukas pradės išeiti iš vienos pusės. Svarbu: nespauskite jo iki galo! Jis turi likti šiek tiek įsikibęs į kitą pusę, kitaip vėliau bus sunku jį grąžinti atgal. Kai kaiščiukas išsikišęs tiek, kad galite atskirti grandinės galus, sustokite.
Dabar atsargiai atitraukite grandinę nuo pavarų. Praleiskite ją per galinį perjungėją (tą mechanizmą su dviem ratukais) ir nuimkite visiškai. Padėkite seną grandinę ant laikraščio ar skuduro – ji dar pravers kaip pavyzdys.
Naujos grandinės paruošimas ir uždėjimas
Išpakuokite naują grandinę. Dažniausiai jos parduodamos ilgesnės nei reikia – universalaus ilgio. Jūsų užduotis – nustatyti teisingą ilgį. Čia ir pravers senoji grandinė. Išdėliokite abi grandinės greta ant žemės ir suskaičiuokite narius. Naujoji turėtų būti tiksliai tokio pat ilgio kaip senoji.
Jei naujoji ilgesnė, reikės nukirpti perteklinę dalį. Vėl naudokite grandinės išėmėją – tuo pačiu principu kaip ir nuimant. Šį kartą kaiščiuką galite išspausti iki galo, nes tuos narius vis tiek išmesite. Atkreipkite dėmesį – geriau palikti grandinę šiek tiek ilgesnę nei per trumpą. Per trumpa grandinė bus įtempta ir gali nutrūkti, o per ilgą visada galite sutrumpinti.
Dabar pradėkite užmauti naują grandinę. Praleiskite ją per galinį perjungėją tiksliai taip, kaip buvo senoji. Čia svarbu nesupainioti – grandinė turi eiti per abu perjungėjo ratukelius. Paprastai viršuje per vieną, apačioje per kitą, sudarydama „S” raidės formą. Jei supainiojote, perjungėjas neveiks tinkamai.
Užmaukite grandinę ant priekinės ir galinės pavaros. Sujunkite abu galus taip, kad jie susitiktų viršuje (taip patogiau). Dabar reikia sujungti juos atgal. Jei turite grandinę su specialiu užraktu (master link), tai paprasta – tiesiog įspauskite jį į vietą rankomis, paskui apsukite pedalus – užraktas užsifiksuos. Tokios grandinės yra patogiausios ir jas rekomenduoju.
Grandinės sujungimas ir galutinis surinkimas
Jei jūsų grandinė be specialaus užrakto, reikės naudoti grandinės išėmėją atvirkščiai. Sudėkite abu grandinės galus taip, kad skylės sutaptų. Įdėkite kaiščiuką į skylę (jei išėmėte jį visiškai, tai gali būti keblu – reikia kantrybės). Dabar uždėkite grandinės išėmėją ir pradėkite sukti rankenėlę priešinga kryptimi. Kaiščiukas pradės įeiti į skylę.
Čia reikia jausti – nespauskite per stipriai. Kai kaiščiukas įeina tolygiai iš abiejų pusių, sustokite. Pabandykite sulenkti grandinę tame vietoje – ji turėtų lankstyti laisvai, kaip ir kiti nariai. Jei sunku sulenkti, vadinasi, kaiščiukas įspaustas per giliai arba ne visai tiesiai. Tada reikės jį šiek tiek atleisti ir bandyti iš naujo.
Kai grandinė sujungta, kelis kartus apsukite pedalus atbulomis (pakėlę galinį ratą). Stebėkite, ar grandinė eina sklandžiai, ar niekur nestriginėja. Pabandykite perjungti pavaras – pirmyn ir atgal, visas kombinacijas. Viskas turėtų veikti sklandžiai.
Pirmasis bandomasis važiavimas ir galutiniai patikrinimai
Prieš išvažiuojant į ilgą kelionę po Kauną, rekomenduoju pirmiausia pasivažinėti kieme ar netoli namų. Pabandykite visas pavaras, įvairius greičius. Paspauskite pedalus stipriai, lyg kopiate į kalną – grandinė neturėtų šokti ar sklisti keistų garsų.
Jei viskas veikia sklandžiai, sveikinu – pavyko! Bet yra dar vienas svarbus dalykas. Nauja grandinė per pirmuosius 50-100 kilometrų šiek tiek ištįsta. Tai normalu. Po kelių dienų važinėjimo patikrinkite, ar grandinė nepasidarė per laisva. Jei taip, galbūt reikės išimti vieną narį.
Taip pat nepamirškite tepaluoti. Nauja grandinė paprastai ateina su lengvu apsauginiu tepalų sluoksniu, bet jis nėra skirtas ilgalaikiam naudojimui. Po pirmojo lietaus ar po maždaug 100 kilometrų įlašinkite specialių dviračio grandinės tepalų. Tik ne WD-40 ar kitų universalių purškiamų tepalų – jie per skysčiai ir greitai išgaruoja. Reikia specialių dviračio grandinės tepalų, kurie klijūs ir ilgai išlieka.
Ką daryti, kad grandinė tarnautų ilgiau
Dabar, kai išmokote keisti grandinę, norėsite, kad ji tarnautų kuo ilgiau. Svarbiausia – švara. Po važinėjimo lietuje ar purvinais Kauno keliais (o tokių nestinga, ypač pavasarį), nušluostykite grandinę sausu skuduru. Kartą per savaitę, jei važinėjate dažnai, galite ją nuvalyti šepečiu su specialiu valikiu arba bent jau senu skuduru, suvilgytu benzinu ar spiritu.
Tepaluokite reguliariai, bet ne per daug. Perteklinis tepalas pritraukia purvą, o purvas kaip šlifavimo pasta nusidėvi grandinę. Geriausia tepaluoti vakare po važinėjimo – per naktį tepalai įsigeria, o ryte galite nušluostyti perteklių.
Stenkitės vengti kryžminio pavarų naudojimo – tai kai priekinė pavara didžiausia, o galinė irgi didžiausia, arba atvirkščiai. Tokiose kombinacijose grandinė eina įstrižai ir greičiau nusidevėja. Geriausia naudoti vidurines kombinacijas – grandinė tada eina beveik tiesiai.
Ir dar vienas patarimas – jei turite du dviračius arba važinėjate labai intensyviai, galite turėti dvi grandinės ir jas keisti kas savaitę. Taip abi nusidevės tolygiai ir tarnaus gerokai ilgiau nei viena. Tai gali skambėti keistai, bet matematika paprasta – dvi grandinės, kurias keičiate, gali tarnauti ne du, o tris kartus ilgiau nei viena.
Kai viskas sutvarkyta ir galima važiuoti
Matote, nieko baisaus. Pirmą kartą gali užtrukti valandą ar net ilgiau, bet kai išmoksite, grandinę pakeisite per 15-20 minučių. Tai vienas iš tų įgūdžių, kuris ne tik sutaupo pinigų, bet ir suteikia pasitikėjimo savimi. Jūs nebepriklausisite nuo servisų darbo laiko ar jų užimtumo.
Kaune dviračių kultūra auga – vis daugiau takų, vis daugiau žmonių renkasi dviratį kaip kasdienį transportą. Bet kartu su tuo auga ir poreikis mokėti pasirūpinti savo transportu. Grandinės keitimas – tai pagrindas, nuo kurio prasideda tikras supratimas, kaip veikia dviratis. O kai supranti, kaip jis veikia, gali juo pasitikėti. Nebijosi, kad kažkas suges toli nuo namų, nes žinai, kad daugumą problemų gali išspręsti pats.
Taigi, jei jūsų grandinė jau seniai kalba keistus garsus, jei perjungėjas kartais „šoka”, jei pastebėjote, kad grandinė ištįsusi – nebeatidėliokite. Užsukite į artimiausią sporto prekių parduotuvę, įsigykite naują grandinę ir grandinės išėmėją, jei dar neturite, ir skirkite vieną vakarą šiam darbui. Po kelių valandų turėsite ne tik naują grandinę, bet ir naują įgūdį, kuris pravers visą gyvenimą. O Kauno dviračių takai laukia – nuo Nemuno salos iki Ąžuolyno parko, nuo Santakos iki Lampėdžių. Su nauja grandine važiavimas bus tylus, sklandus ir malonus. Ir kas svarbiausia – žinosite, kad tai padarėte patys.